Den första ”riktiga” kursen

Vår första ”riktiga” kurs heter Medicinsk biokemi och cellbiologi och är 15 hp. Om ni läser/har läst på gymnasiet och undrar vilka ämnen ni bör repetera kan jag säga så här: Om ni har det färskt i minnet behöver ni inte alls repetera om ni inte vill, mycket är repetition av kemi 2 och biologi 2. Om ni känner att ni behöver färska upp minnet kan jag rekommendera att ni läser igenom kapitlen i kemiboken om kemiska bindningar, jämvikter, syra-bas och aminosyror. I biologiboken kan ni bläddra igenom kapitlen om aminosyror, proteinstrukturer, transkription, DNA reparation etc. Det är väldigt mycket eget plugg som gäller, men ni behöver inte oroa er alltför mycket. Så länge ni har hittat er studieteknik och så länge ni pluggar effektivt kommer ni fixa det här!

Förra veckan hade vi en laboration om saliv och det var riktigt skoj! Vi fick tugga på parafilm i fem minuter och sedan spotta ut den samlade saliven i en behållare. Sedan analyserade vi innehållet i saliven med hjälp av SDS-PAGE. Labbassistenterna hjälpte oss med något som kallas för ”ABH antigens secretion”. Elevernas ansvar var att titrera, bestämma pKA-värde och buffertkapaciteten av våra saliv. Jag träffade en trevlig och smart labbassistent. Vi talade samma språk och det var verkligen roligt att prata med honom. Vi pratade om allt möjligt, även efter att alla gått hem! Så nu har jag en ny vän uppe i Umeå. Jag ska fika med honom i framtiden och han ska visa mig runt i KBC-huset där han forskar inom medicinsk kemi och biofysik.

Samma vecka som vi hade laboration hade vi case-redovisning och ni undrar säkert vad sjutton jag pratar om. Här i Umeå har vi något som kallas för case och det innebär att man delas in i grupper och svarar tillsammans på cirka tio frågor. Efteråt ska man diskutera svaren med andra grupper och slutligen presentera svaren på frågorna till klassen. Efter sin presentation kan moderatorn ställa en del frågor som är relevanta om ämnet. Ni behöver inte känna er nervösa. Poängen med detta är att man ska lära sig. Det gör inget om man svarar fel, man är där för att lära sig. Däremot ska man inte stå helt tyst och inte bidra med något, då får man utan tvekan underkänt. Vi ska ha case i varje kursavsnitt och denna kurs har totalt sju avsnitt, och detta innebär att vi kommer ha sju case sammanlagt.

Efter case-redovisningen gick jag och en vän till NUS. Det var nämligen Odontologiska inspirationsdagen. En gång per år arrangeras denna dag på sjukhusets nionde våning. Det är en del företag (alltifrån Folktandvården till andra privata aktörer) som kommer till skolan för att knyta kontakter med studenterna. Vi hade tipspromenad där frågorna handlade om företagen. Om vi svarade rätt på samtliga hade vi chansen att vinna luppglasögon och en Macbook Air!

 

 

Lämna en kommentar